30 juli 2009

Blir så arg...

Jag blir så arg och ledsen när jag läser detta... Hur kan man bjuda på sådan mat, när de hade lämnat in listor på vad de kunde äta? Svenska ambassadens kökspersonal borde skämmas, deras gäster kanske hade varit bra i magen innan, och så får de gluten i sig, och genast sätter magen igång.

Å stämmer det verkligen att Sverige ska vara känt för att ha restauranger som ska servera glutenfri mat? Ska jag äta med mina syskon, så blir det ofta Mc Donalds, för där vet de att de kan äta, då Mc Donalds serverar glutenfritt hamburgerbröd...
Många "icke insatta" tänker ju bara på bröd och pasta, när gluten ska unvikas, och vet inte att gluten finns som tillsats i många matvaror, som t.ex. buljongtärningar, soya-sås, godis och kryddblandningar m.m.

Mer än en gång har mina syskon fått höra kommentarer av typen:
-Såsen innehåller bara någon matsked mjöl...
-Kan du inte äta fyllningen på pizzan/pajen, och skrapa bort brödet?
-Det är bara smaksatt med soya, inget annat. (soya innehåller ofta vetemjöl)
-Men ta en sallad, vi har Caesarsallad med krutonger... (å vad är krutongerna gjord av då????)

En annan "tabbe"höll det på att bli när syrran skulle flyga. Hon hade beställt glutenfri kost, och det skulle inte kosta något extra, och flygbolaget garanterade att maten tillagades i en "glutenfri miljö". Personalen kom in med maten, och det smakade bra. Sedan kom de med nybakat bröd, och det tyckte syrran var en toppenservice, tills hon upptäckte att det var "vanligt bröd"...
Som tur var hann hon aldrig äta av brödet, för tänk er en långflygning som tillbringas på en flygplanstoalett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar